Adresa noastra de e-mail este
desprepensii@gmail.com

13 decembrie 2009

Pensie comunitara-Ungaria

Intrebare:

Buna ziua! Sunt femeie nascuta la data de 10.07.1951 si va solicit parerea in privinta deciziei mele de pensionare. Sunt cadru didactic si am lucrat atat in Romania cat si in Ungaria. In Romania mi-am desfasurat activitatea in invatamant timp de 21 ani, stagiul total realizat in tara fiind 28 ani 7 luni (4 ani studii universitare 3 ani 7 luni pensie invaliditate gr.2 din totalul anilor ). In Ungaria am lucrat in aceeasi profesie si am realizat un stagiu de 7 ani. In urma admiterii cererii de pensionare mi s-a stabilit o pensie in ambele tari in raport cu stagiul realizat. Precizez ca in cererea de pensionare am solicitat aplicarea prevederilor Legii Invatamantului, totalizand peste 25 ani lucrati in invatamant, cumulat, referindu-ma si la Regulamentul(CEE) nr. 1408/71. In decizia de pensionare din Romania se precizeaza ca nu sunt indreptatita la pensie nationala, desi, asa cum am mentionat, stagiul total realizat in Romania este de 28 ani 7 luni, fata de 27 ani 8 luni prevazuti de lege, in consecinta pensia acordata este comunitara, motivandu-se ca cei 25 ani in invatamant nu sunt realizati in totalitate in tara. Avand in vedere ca dupa calculele mele, pensia nationala ( cu un algoritm de calcul diferit ) ar fi semnificativ mai mare m-ar interesa opinia si interpretarea Dvs fata de cele prezentate.Dupa cunostiintele mele, in asemenea situatii, trebuie calculate ambele pensii, nationala si comunitara, fiind acordata cea mai favorabila beneficiarului pensiei.Totodata as dori sa stiu daca la indeplinirea conditiilor de pensionare la limita de varsta, fara luarea in considerare a Legii Invatamantului ( in anul 2010 luna Mai ) pensia comunitara, daca o accept, poate fi schimbata in pensie nationala sau nu. Va multumesc.

Raspuns:

In România, Regulamentul 1408/71 şi Regulamentul 574/72 nu se aplică asistenţei sociale şi medicale, prestaţiilor acordate victimelor de război şi altor prestaţii acordate prin legi speciale.

Intrucât reducerea vârstei standard de pensionare cu 3 ani pentru personalul didactic, este prevazuta de o lege speciala, dumneavoastra nu puteti beneficia de aceasta reducere.

In ceea ce priveste a doua întrebare, va comunicam ca la data indeplinirii conditiilor pentru a beneficia de pensie pentru limita de varsta, pensia anticipata partiala devine pensie pentru limita de varsta si se recalculeaza prin eliminarea diminuarii si prin adaugarea perioadelor asimilate si a eventualelor stagii de cotizare realizate in perioada de anticipare, trecerea la pensia pentru limita de varsta facandu-se la cerere.

Niciun comentariu: